Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
 
 
 
 
 
 
Fruits Basket
 
Elfen Lied
 
Gravitation
 
Angel Sanctuary
 
Szereplk nevrl
Szereplk nevrl : Michelangelo

Michelangelo

ag  2006.08.17. 21:18

eredeti

Michelangelo di LodovicoBuonarroti Simoni
(1475, Caprese, Arezzo kzelben- 1564, Roma)

Szobrsz, fest, ptsz s klt. Az emberi kultra trtnetben egy rkk lngol stks. Egy mvsz, aki ttrve a hagyomnyos kereteket, ledntve az emberi s mvszi szabadsg korltait, mveivel egy olyan rk rvny vilgot teremtett, amely tln szzadokon, korokon, irnyzatokon. Egy mvsz, aki rk harcban volt nmagval s a vilggal, s ezt az lland kzdelmet vste mrvnyba, festette falra s foglalta versbe. Egy mvsz, akinek mvei szimblumokk vltak. Michelangelo mellett nem lehet elmenni. Mvei megllsra knyszertenek, lenygznek, magukkal ragadnak, csodlatba ejtenek. rzseket kavarnak fel, ismeretlen bels erket mozgatnak meg. Hiszen a Pieta Mria-fjdalma, az ris Dvid bszke szpsge, a belle rad, gyzelmet sugrz er s hatalom, a rabszolgk szenvedsei, a Sixtus-kpolna freski, minden mozdulat, indulat mind rlunk is szlnak, a mi fjdalmainkrl, vgyainkrl, szenvedseinkrl, harcainkrl s gyzelmeinkrl, kimondott vagy eltitkolt rzseinkrl. Rbresztenek nnn nagysgunkra, s rdbbentenek esend, gyarl, porszemnyi mivoltunkra.

Michelangelo: egy mvsz, aki a szobrszatban, festszetben s az ptszetben egyarnt eljutott az alkots cscsra. nmagt azonban mindig szobrsznak vallotta. A szobrszatot rezte igazi hivatsnak, feladatnak: kibontani az anyagba zrt idet, megszabadtani az anyagban rejl alakot, eszmt a flslegtl, s ezltal megteremteni az l alakot.
Mvszetnek megrtshez letmvt s egynisgt mint egysges egszet kell vizsglni.
Az itt kvetkez rszletek tvolrl sem adnak tfog kpet Michelangelo letrl s mvszetrl. Teljesen hinyzik pldul a trtnelmi httr ismertetse. Mvei kzl is csak a legjelentsebbek, a nevvel egybeforrt, szimblumokk vlt alkotsai vannak rviden bemutatva. Ezek a tredkek sokkal inkbb tekinthetk egy-egy fnyforrsnak, amelyekkel megvilgtva e hatalmas letm nhny kzponti mozaikjt, taln tisztbban lthatv s rthetbb vlnak a tbbi rszletek is.

Az idzetek utn zrjelbe tett szmok a Bibliogrfia oldalon tallhat knyvek sorszmt jellik.


Michelangelo Buonarroti nemcsak az olasz renesznsznak volt messze kimagasl mestere, hanem egyben a mvszet vilgtrtnetnek legnagyobb hsei kzl val. Hatalmas malkotsaival olyan magassgokig jutott, mint a vilgtrtnetnek csak igen kevs mvsze, st kvle taln egyetlen egy sem. (6, 5. old.)

nmarcangol tprengseit, vvdsait, kesersgt versekbe s festett, faragott titnok szenvedlyes mozdulataiba rta. Olyan ervel, hogy a mai nz is megborzong alakjainak emberfeletti fjdalma s rettent haragja lttn. (7, 248. old.)

A renesznszbl indul; de benne mr hiba keresnnk annak az j embernek a harmnijt, aki ders rdekldssel nz krl a frissen flfedezett vilgban (...). Benne nincs semmi Leonardo elegancijbl, pallrozottsgbl. nem ismerte a boldogsgnak azt a rejtlyes, prs, tiszta mosolyt, mely idsebb plyatrsnak mvein dereng. llandan egy egsz vilggal kzdtt, szertelen arny mvszi elkpzelseihez hegyeket mozgatott meg, utakat ptett; br foglalkozott anatmival, s ismerte az emberi test flptst, mindig jobban, elsrendbben rdekeltk mvszi ltomsai, mint az anyag szerkezete s a termszet trvnyei.
Legtbb mve valami nmagval val titni harcbl szletik. Ha Leonardo inkbb frkszve kutat szem, hitatos figyelem s a tuds flnyvel vegyes talnyos mvszi irnia a vilg valsga fel, akkor Michelangelo ppen az ellentte: kevlysg s megalzottsg, dh s nmarcangols, teremt szrnyals s tpett vergds. Plyja elejn a diadalmas Dvid ll, a feszl fiatal ernek ez a lenygz, bszke nyugalm remeke. Kis klti tlzssal azt lehetne mondani: a tbbi voltakppen mr nem ms, mint ennek a Dvidnak a megtretse. (2, 248. old.)

Michelangelo sohasem vzolt hosszas elkszt tervet a szobraihoz. Amit alkotni akart, szinte ksz alakot lttt elmjben, mieltt mg keze munkhoz fogott volna. A szellemben megszletett szoborrl egszen kicsiny mret mintt nagyolt ki viaszbl, aztn egyenest a mrvnytmbbl faragta ki mvt, segdminta vagy l modell ignybevtele nlkl. Annyira ismerte az emberi test formit, szerkezett, cselekv kpessgt, mozgsi lehetsgeit, hogy a testnek legszokatlanabb mozdulatai, felfokozott erkifejtse, soha nem ltott fordulatai mind keze gybe estek, innen vsjnek biztos jrsa. (6, 9. old.)

Michelangelo munkssga a quattrocento hagyomnyaiban gykerezik s a firenzei platonizmus mvszetelmletnek hatst mutatja. A formai szpsg s a szellemi kontemplci egyenslyt azonban hamarosan megbontotta mveiben az a problma, amellyel egsz letn t kzdtt, a llek vgyainak s a test erinek , lehetsgei szk voltnak az ellentte. Alakjai tbbnyire tragikus hsk, akiknek lobog szelleme kitrni igyekszik a fldi korltok kzl, s ezrt tbbnyire (klnsen hres rabszolga figuri) idelis narckpnek tekinthetk. Formi szksgkppen romboljk szt azt a szpsgidelt, amelyet a test vagy az arc knonjainak kialaktsval a quattrocento oly nagy fradsggal hozott ltre, s helyette az ember lelki-rzelmi vilgra irnytja a figyelmet, amelyben a folytonos kzdelem szenvedlyt csak oly ritkn oldja fel a megrts s a megnyugvs derje. (3, 335. old.)

(...) embereinek nemcsak kls formi, nem csupn fizikuma rdekli vsjt, ecsetjt, hanem az rzsek, az indulatok gazdag sklja is, amely kil az arcra, mozgatja a tagokat, feszti az izmokat, szval a bels let blyegt ti rjuk. Ez a sajtsg nem csupn az brzoltak egyni jellemzst szolglja, hanem valamennyi alakjt Michelangelo lelki vvdsainak, kzdelmeinek, zord sejtelmeinek hordozjv avatja. Mveinek szemlletbe merlve szinte azt kezdjk sejteni, hogy valamely fnsges szomorsg, az emberi mrtket tlhalad nagysg olthatatlan szomja az az ltalnos rzs, amely klns vilgt kiemeli a kznapi letbl s magasrendv szenteli.
Ezrt termszetes, hogy messze elklndik a renesznsz mvszeitl, akik kztt szletett, lt s munklkodott (a blcs Leonardo, a ders Raffaello; Leonardo fennklt boldogsgrl vallott mveiben, Raffaello az let szpsgnek rmrl, viszont mr els munkiban elrulja vonzdst a hsi eszmnyek s drmaisg irnt). A renesznsz nagyjainak nneplyes nyugalma , szpsgrzse, harmnija tvol esik Michelangeltl. St az az rzsnk, hogy a renesznsz szpsges lomvilga riadtan menekl az emberfeletti nagysg e hse ell. (6, 8. old.)

Az a lefojtott szenvedly rzsvilg, mely az rmtelen Szent csaldban srsdik, lesz ezutn Michelangelo mvszetnek f mondanivalja. Ez a szenvedly fokozdik haragg a II. Gyula sremlkl sznt Mzesben, s ez fokozdik elementris viharzss legnagyobb szabs festi munkjban a sixtusi kpolna mennyezeti freskiban. (7, 244. old.)

Az anyag s a szellem, az emberi sanyarsg s az isteni vilg kztt feszl ellentt irnti kifinomult rzke, a ktsgek s a szenveds, a tkletessg irnti igny Michelangelo mvszetnek olyan emberi tartalmat, ert adnak, amely t a mvszi szellem megtestestjv teszi. Szonettjei, madrigljai s Levelesknyve egyarnt kimagasl irodalomtrtneti rtket kpviselnek. (4, 920. old.)

Michelangelo tulajdonkppeni birodalma ltalban a testisgben felfokozott ember volt, akr bibliai, akr mitolgiai vonatkozsban szerepeltette. Egy meghatrozott ember arca kevss rdekelte, s gy rajzai kztt alig akad portr (Cavalieri kpmsa, melyet Vasari emlt, nem maradt rnk). Rajzolt ugyan fejeket, de ezeket letkzelbl a szemlytelen ltalnosts szfrjba helyezte t. Michelangelo annyira az alakra nmagra sszpontostotta figyelmt, hogy mg az alakot krlvev teret sem jelzi, st rendszerint az alapzat is hinyzik vagy minimumra korltozdik. Az alak bizonyos mrtkben magbl sugrozza ki a teret, amelyre rvnyeslshez szksge van. (1, 70. old.)

Rengeteget alkotott, mgis szndknl, terveinl sokkal kevesebbet; remekmveket, de ezeknek egyrsze csak tervezett monumentlis remekek tredke. Ha gy nzzk (s is nzte gy), plyja tragikus.
(...) Kora ifjsgtl fogva jellemzik a riadt meneklsek, hirtelen pnikok, vratlan meghasonlsok. Nemcsak ppai megbzival ll llandan hadilbon, hanem munkatrsaival is. Levelei telvk panasszal; gyanakszik, folyton azt hiszi, megcsaljk, becsapjk, fondorkodnak ellene. A vilghoz val viszonynak egyik lland komponense a zsrtlds. Komoly sszegek fordulnak meg a kezn, mgis folyton az az rzse, hogy semmije sincs. Nyoma sincs benne az anyagiassgnak, mgis llandan anyagi gondokkal viaskodik. Hinyzik belle az egszsges ember ltbiztonsg-rzse. (2, 249. old.)

"letmdjban mindig nagyon mrskletes volt. Tpllkot nem lvezet cljbl vett maghoz, hanem inkbb szksgszersgbl. Klnsen ha munkjval foglalatoskodott: berte egy darab kenyrrel s mg azt is munka kzben ette." gy tudst Condivi, s Vasari mg jobban alhzza ezt, mikor gy r: "Michelangelo gazdag volt, de szegny ember mdjra lt." Mindketten megvdik t a fsvnysg vdjval szemben, mikor arrl tudstanak, hogy milyen sok mindent egyszeren elajndkozott, amit pedig j pnzrt eladhatott volna. Csaldjt szerette, mindent megtett hozztartozirt, ami csak erejbl telt. Nem rlt ugyan, ha nla voltak, mert attl flt, hogy munkjban zavarjk, de tmogatta apjt s fivreit, ahol s amikor szksg volt r. Nyilvnvalan nagyon gyakran kerlt erre sor, mivel alig akadt kzlk egy is, aki jl tudott volna gazdlkodni. Annyira meg is szoktk, hogy mindenfle nehzsgeikben Michelangelo segtsgt vegyk ignybe, hogy nha ezt mr is megsokallta. De mindig jra s jra adott. (1, 91. old.)

Klns, vad magnyos ember volt.
(...) Kortrsai klncnek tartottk, emberkerlnek, bartsgtalannak.
rk flrerts ez a nagy munks lngelme meg a vilg kztt. maga magyarzta meg ezt a legszebben a San Silvestro sekrestyjben Vittoria Colonnnak:
"Sokan azt mondjk, hogy a neves mvszek klns lnyek, zrkzottak s szkszavak; holott azok is csak olyanok, mint a tbbi ember... Egyltaln nincs igazuk azoknak a hi henyknek, akik egy munks s elfoglalt mvsztl azt vrnk, hogy unalmukban szrakoztassa ket, holott oly kevs ideje van r az letben, hogy igazn megvalstsa, ami a rendeltetse." (Francesco da Hollanda portugl fest feljegyzsei alapjn) (2, 247. old.)

Akkor sem volt rossz rtelemben vett kevly - sokkal inkbb sajt rtkt ismer -, mikor nem trt el megalzst a nla trsadalmilag magasabban llktl, hanem szval s tettel azonnal lesen felelt r.
Ha nem is felelne meg a valsgnak, hogy Michelangelo olyan mrtkben volt trsasgkedvel, mint ltalban szoks, semmi esetre sem volt az ellenkezje sem, erre szmos bizonytk van. Tudunk olyan barti krrl, melyben gyakran megfordult a rmai vek alatt, a Sixtus-kpolna mennyezet befejezse s Firenzbe val tkltzs kztti idben s egy msikrl, melyet Firenzben ltogatott a Medici-sremlk ksztsnek idejn. Szmos szemlynek - mvsznek s nem mvsznek - nevt ismerjk, akik rendszeres kapcsolatban voltak vele. Ezek kz tartozott Sebastiano del Piombo velencei fest is, valamint a Rmban banktisztviselknt tevkenyked Leonardo Sellaio, aki az 1517-ben Firenzbe tkltztt Michelangelnak minden rmai esemnyrl beszmolt, ami csak rdekelhette; tovbb az ugyancsak rmai bankban dolgoz firenzei Luigi del Riccio, aki nzetlenl intzte Michelangelo gyeit, lebonyoltotta levelezst s sajt hzban polta slyos betegsge idejn. Korai halla (1546) a legmlyebben megrzta a mestert. Luigi del Riccin kvl kevs emberhez kttte meghitt kapcsolat. Kzjk tartozik mg letrajzrja, Ascanio Condivi fest is, Michelangelo tantvnya s bartja utols rmai veiben, aki 50 vvel volt fiatalabb nla. A kztk lv bizalmas viszonynak ksznhetjk azokat a feljegyzseket, melyekre Michelangelo letrl val ismeretnket alapozzuk.
Valjban azonban csupn kt ember volt, akihez Michelangelo egsz lnyvel ktdtt: Tommaso de Cavalieri s Vittorio Colonna. (1, 92 old.)

Michelangelo mvszi fejldsvel kapcsolatban rviden meg kell emlkezni kt, rszre igen fontos bartsgrl. Az egyik, valsznleg1532-tl a rendkvli szpsg, fiatal rmai nemeshez, Tommaso Cavalierihez fzdtt, akihez legszebb szerelmes szonetteit rta, s akinek szmos rajzt ajnlotta (Phaeton buksa, Tityos; Windsor, Royal Library). A nagy mveltsg Vittoria Colonnval az 1530-as vek msodik felben szvdtt Michelangelo bartsga, s ez mvszetnek tovbbi alakulsra jelents hatst gyakorolt: ksei mveinek vallsos szemllete jrszt a grfnvel val beszlgetsekkel hozhat sszefggsbe. Tbb rajzot ksztett neki (a londoni British Museum Keresztre fesztse, s a bostoni Gardner Museum Pietja stb.) s tbb kltemnyt rta hozz. (3, 333. old.)

Michelangelo fik irnti vonzalmt vszzadokig elhallgattk, eltitkoltk. Kltemnyeit elzetes vltoztatsokkal publikltk: a szerelmes versekbl eltntettek minden frfii vonatkozst. A signor szt tcserltk signorra, a hmnem nvmsokat s utalsokat nnemekre. Ezek a vltoztatsok miatt azonban tbb helyen a mondatszerkezetet is t kellett alaktani s tbb kifejezst szeldebbel helyettesteni. Ezeknek az tdolgozsoknak eredmnyeknt sok esetben nemcsak a frfi vonatkozsok tntek el, hanem a jellegzetesen michelangeli vonsok is. Az els eredeti szveg kiads csak 1863-ban jelent meg.
Michelangelnak tbb frfiszerelme volt lete sorn, klnsen azok a fiatal fik kzl, akik modelljei voltak munkihoz: tbbek kztt Gherardo Perini, a nemesi szrmazs Tommaso Cavalieri, Cecchino dei Bracci, s egy fiatal frfiprostitult, Febo di Poggio. Perini tbb, mint tz vig lt egytt Michelangelval. Bracci 13 ves volt, amikor az akkor 66 ves Michelangelo beleszeretett. Bracci alig kt vvel ksbb meghalt. Michelangelo teljesen sszetrt s magba roskadt, s egy vet tlttt azzal, hogy srfeliratokat rt Bracci sremlkre.
Michelangelo maga nem titkolta a frfiak irnt rzett vonzdst, s ezt kzvetlen krnyezete is elfogadta . Homoszexualitsa, amely mvszetben is tkrzdik ("Michelangelo 5 s fl mter magas Dvid szobra megtestestje lehet a frfi szpsgnek ... s a homoerotikus vonzalomnak"), nem jelentettek akadlyt abban, hogy megbzsokat kapjon az akkori leghatalmasabb civil s egyhzi vezetktl.
Michelangelo sok esetben hangslyozza szerelmi rzseinek platni tantsnak megfelel szellemi vonatkozst. Ktsgtelen azonban, hogy a fik irnti rajongst dnt mdon meghatrozta a testi, rzki vonzalom is, a frfi test szpsgnek nha szinte tlzsokba es imdata. Ilyen megkzeltsben taln nemcsak a renesznsz hatst kell fellelni a mvszetre oly jellemz meztelen (fknt frfi) test szpsgnek brzolsban.*, **
Annak ellenre, hogy Michelangelo nyltan vllalta a fikhoz val vonzdst, a testi szerelmet legyzend, elfojtand vgynak tekintette, s igazodva a platni tantshoz, a testi kapcsolatot, vonzdst igyekezett thelyezni szellemi skra. A testi szerelemmel, vggyal val harc, annak legyzse s a szellemi szfrba emelse bels vvdsokhoz, gytrelmekhez is vezettek, s ezek mveiben is kifejezdnek. gy Michelangelonl a meztelen test a testi szerelem nfeledt boldogsga helyett sokkal inkbb s tbbszr rejt magban valami bels kzdelmet, kesersget, feszltsget. Ezt fokozta ifjsga kt meghatroz egynisgnek hatsa is:

Mr-mr jelkpes az ifjsga fl emelked kt ellenttes alak: Medici Lorenzo a maga ders pognysgval, s Savonarola azzal a vallsos szigorral, amelyben egyszerre van renesznsz-ellensg is, meg (egyelre mg az egyhz keretei kztt kvnt) vallsi reform-igny s Rma-ellenessg is. Michelangelra mindketten mlyen, letre szlan hatottak. Kettssgk vgigksri egsz letn; bels harca leginkbb e kt plus kztt folyik.
A renesznsz fia: olthatatlanul vonzdik a szpsghez, elssorban az embertest szpsghez (a termszet irnt nem volt tlsgos rzke, illetve rdekldse). Szinte letpi a ruht a testrl, hogy gy ttessen vele vallomst nnn szpsgrl. De kzben Savonarolnak a profn szpsget eltl szava is ott visszhangzik benne, ott lappang a sejtjeiben, ott bujkl a vrben: nem tud szabadulni tle.
Mint mindig, ha lelke legmlyebb rtegeibe akarunk bepillantani, verseinek olvassa mellett elssorban a Sistina freskit kell szemgyre vennnk. Aretino lszenteskedve botrnkozott meg azon, hogy a meztelensg orgijt vettette oda egy templom falaira. Azt azonban mr nem tette hozz, s valsznleg szre sem vette, hogy ez a meztelensg minden, csak nem boldog. Annak az Erosznak, ami oly termszetesen trsul a meztelen szpsghez, s amit oly tavaszi mmorral fedezett fl a meztelen testben a renesznsz, mg csak rnyka sincs itt. Meztelen szpsg mg soha nem volt szebb s tkletes szpsgben gytrelmesebb, mint a Sistina freskin. (2, 250. old.)

Michelangelo nem ismeri az rmet, a mosoly derjt - ilyen rzelmeket sohasem brzolt. Alakjai tehernek rzik az letet. Nem lzadnak ellene, de rmet sem tallnak benne: vannak, mert sorsuk ltre tlte ket. (7, 243. old.)

    * Michelangelo tmja A Cascinai csata volt, amely az Arno mellett, Pisa kzelben folyt le 1364. jlius 29-n. Azt az epizdot vette alapul, melyet Filippo Villani krnikjban rszletesen ismertet. A firenzeiek a jliusi hsgben a parton hagytk fegyvereiket, hogy az Arnban megfrdjenek. Egyikk szre veszi a pisaiak kzeledst, s felriasztja a katonkat, a trsait megment, majd gyzelemre viv kiltssal: "El vagyunk veszve!" Mindazok utn, amiket eddig Michelangelo alkotsaibl megismerhettnk, rthet, hogy ppen ezt az epizdot vlasztotta ki, hiszen alkalmat adott meztelen frfitesteknek a mozgsmotvumok kimerthetetlen sokasgban val brzolsra. (...) Itt nyzsg a ruhtlan emberek izgatott serege, kikszldva a vzbl, a vz fl hajolva, hogy bajtrst kisegtse, l vagy ll helyzetben ltzkdve, mg a fldn fekve, fegyver utn nylva, s mindez olyan fordulatokban, csavarodsokban, rvidlsekben, ami gy egyms mell srtve eddig mg sehol sem volt lthat.
    Michelangelo mozgsban lv meztelen alakokbl ll kompozcija nem ll elzmnyek nlkl. Antonio Pollaiuolo kt rzkarct szoktk emlegetni vele kapcsolatban, tovbb Verrocchio egy elveszett rajzt, valamint Signorelli Utols tlet-freskit az orvieti dm Brizio-kpolnjban, vgl sajt kentaur-reliefjt is. De mindezeket a mveket most tlszrnyalta az emberi anatminak s izomfunkciknak olyan ismeretvel, amely bizonyra egyedl Leonardo tudsval volt sszemrhet. Az emberi test brzolsnak ebbl a kompendiumbl sokan tanultak s Benvenuto Cellini szobrsz a kortrsak csodlatt abban foglalta ssze, hogy Michelangelo kartonja "a vilg iskolja".(1, 26. old.)  ­ vissza

    ** Sixtus-kpolna mennyezete, Az ifjak (Rabszolgk). A mennyezet larchitektrja szabad felleteinek kitltsre s lnktsre Michelangelo, ahol csak tehette, figurkat helyezett el. Ezeknek semmi kzk sincsen az egsz alkots testamentumi tmjhoz s tisztn dekoratv szerepet tltenek be. Valamennyik kzl mretben is kiemelkedik hsz fiatal frfiakt, akik a ftmt hordoz, kzps kpmezk kzl a kisebbek ngy sarkn lnek, st nha kiss beljk is nylnak. Condivi s Vasari "ignudi"-nak, "meztelenek"-nek nevezi ket, de szoktk "rabszolgk"-knt is emlteni. Ltezsket az indokolja, hogy a mennyezet kzps szakaszt dszpajzsokkal s girlandokkal dsztsk, ahogyan olyan helysget dsztnk, amelyben valami nneplyesre kszlnek. Girlandokat tart angyalok ismeretesek az olasz renesznsz mvszetben, s a tervvzlatok szerint elszr Michelangelo is angyalokra gondolt. Ksbb azonban egyedlll megoldsra hatrozta el magt: a mennyezetet egy sereg pomps frfiakt figurval npestette be, kvetve vonzalmt, mely mr A Cascinai csata festsekor is hevesen thatotta. (...) Alakjait igazi, nha fktelenl heves lettel tlttte meg. A kifejlett frfitest teljes erejt mutatja be rajtuk, de finom mintzssal elrte, hogy a szp s csupn erteljes test kztti hatrt ne hgja t. Az ersen hangslyozott krvonalakban elkerlt mindenfle merev vonalassgot, mrtktartan fogjk krl a testeket oly mdon, ami Michelangelo klnleges titka volt. A testek krvonala helyenknt pratlan szpsg ritmikus kantinlv kerekedik. Klns hatsak az arckifejezsek. Csak kevesen tevkenykednek lnken, legtbbjk gy cselekszik, mintha kzben egszen msra gondolna, vagy lmodozva maga el tekint. Keressnk erre mlyrtelm magyarzatot? Vagy inkbb ttelezzk fel, hogy hasonultak a prftkhoz s a szibillkhoz, akik kzvetlen szomszdaik? (1, 41.-42. old.)­ vissza

1532 szn ismerkedett meg Tommaso de Cavalieri rmai nemes ifjval. (...)
Michelangelt elssorban az ifj ritka szpsge ragadta meg; errl a kortrsak is elismeren nyilatkoztak. gy Varchi a Michelangelt kommentl Due Lezioniban ezt rja: "Tommaso Cavalieri elkel szrmazs rmai ifj, akiben mr rmai tartzkodsom alkalmval (hasonlthatatlan testi szpsgn kvl) a szoksok oly knnyedsgt, oly kivl rtelmet s oly kedves modort ismertem meg, hogy nagyon is megrdemelte, s megrdemli most is, hogy az ember annl jobban szeresse, minl jobban megismeri."
Bartsguk, ha nem is teljes zavartalansggal, a Mester hallig tartott. (2, 276-277 old.)

gy tallta, az eszmnyi frfi, olyan, mint a fldre szllt Apoll. t brzolta egyik (fenn nem maradt) rajzban, neki ajnlott szmos kltemnyt s olyan teljesen befejezett rajzokat is, mint a mitolgiai trgy Ganmdsz, Titosz, Phaethn s a Gyermek-bacchanlia. Bartsguk egszen Michelangelo hallig tartott. Ha valaki el akart valamit rni Michelangelnl, Cavalierihez kellett fordulnia. Essorban Cavalieri volt az, aki rbrta, hogy a Szent Pter templom kupoljnak famodelljt elksztse s gondoskodott arrl, hogy a Capitolium ptkezsei Michelangelo tervei szerint kerljenek kivitelezsre.
Az a rajongi megbecsls, mellyel a majdnem 60 ves ember a szp ifjt krlvette, Condivi tudstsa szerint alkalmat adott mr a kortrsaknak is, hogy eltljk rte s fecsegjenek rla. (...)
Kapcsolatuk nyilvnvalan egyszerre volt rzki is, szellemi is az egykori platni tantsnak megfelelen, melyet mg ifjkorban a Mediciek udvarban ismert meg. Condivi is erre utal, mikor ebben a vonatkozsban Szkratsznek Alkibiadsz irnti szerelmrl r s hozzfzi, Michelangelo sohasem beszlt mskppen a szerelemrl, mint ahogyan Platnnl rva van. Brhogy is volt, Michelangelo lelke az utols szerencstlen firenzei vek utn - nem utolssorban ettl a szerelemtl - jra fellngolt: "Minl jobban izzik a parzs, annl inkbb ersti letemet!" (1, 92-93 old.)

Ezeket a kapcsolatokat el lehet "platonizlni". gy tett mg a mester letben Condivi; erre hajlik Cerillo is, amikor gy r: "Ezt az tszellemlt frfiszpsgrt val szinte vallsos imdat rajongst sokig hallatlanra vettk vagy nem akartk meghatrozni; vagy pedig megprbltk ostobn srt agglyossggal elleplezni; nem vettk figyelembe, hogy a Cavalieri irnt val bartsg tbb mint harminc vig tartott, amikor is a gynyr Cavalieri maga is megregedett, s elvesztette egykori szpsgnek hasonlthatatlan varzst." (2, 254 old.)

Kapcsolatukat Michelangelo szkebb kre termszetesnek fogadta el (tanstjk ezt azok a barti levelek, amelyekben Cavalierirl sz esik, s egyltaln nem elnytelenl az ifjra nzve); voltak azonban, akik rosszindulatan rtelmeztk. (...)
A pletykkra Michelangelo letrja s bartja, Condivi gy reflektlt: "Szerette a test szpsgt, mint olyasvalaki, aki alaposan ismeri azt; ebbl aztn egyes rzki emberek, akik kptelenek megrteni a szpsg szeretett, ha nem buja s becstelen, okot mertettek arra, hogy rosszakat gondoljanak s mondjanak rla; mintha Szokrtsz nem szerette volna gyngden a gynyr ifjt, Alkibiadszt." (2, 277. old.)

Vgletes leegyszerstsben gy lehetne sszefoglalni a platonizmusnak, illetve szerelemtannak fbb gondolatait:
Isten szeretetbl teremtette a vilgot, teremtmnyeibe viszont vgyat ojtott, hogy felje trekedjenek. Ez a vgy a szeretet, aminek mozgatja a szpsg, illetve a szpsg utni vgy. E vgynak hrom foka van: lehet pusztn rzki, ez az llat; lehet eszes, ez az ember; s lehet intellektulis, ez az angyalok. A szpsg, amin a vgy flgyl, Isten visszfnye; minden egyedi szpsgben a Szpsg skpe, ideja tkrzdik. A szerelem a testi szpsgtl lobban fl, de a szellemi szfrba kell emelkednie: az egyediben az idet kell megpillantania. gy lesz a szerelem affle misztikus t ebben a szemlletben: testibl lelkibe, egyedibl az abszolt Szpsg szemlletbe. (2, 253. old.)

Az elads (Varchi 1547 februrjban a firenzei akadmin tartott eladsa) vilgot vet arra, mennyire eszmik kifejezjnek reztk Michelangelt a firenzei jplatonistk. Varchi fejtegetseinek tmja a platni Erosz. Milyen ert adott a termszet -krdi-, hogy fldi testtel gbe emelkedjnk, emberknt megistenljnk? A szerelmet. De ha a szerelem ilyen nagy j, hogyan lehet annyi kn s knny szlje? A vlaszt Michelangelo szonettje adja meg: nem a szerelem a hibs, hanem a szerelmes. Ahogyan a rossz szobornak sem a mrvny az oka, hanem a szobrsz fogyatkos kpessge. A szerelemnek fll kell emelkednie a testen, a boldog szemlldsig, a legfbb Szpsg ltsig. (2, 285.-286. old.)

Vittorio Colonna 1492-ben szletett, Itlia egyik legelkelbb nemesi csaldjbl. Tizenht ves korban frjhez ment Peschara marchesjhoz, a hadvezrhez, aki nem sokat trdtt vele. 1535-ben halt meg az ura; a marchesa az irodalomban s a vallsban keresett vigasztalst. 1534-tl fogva mindinkbb kapcsolatba kerlt a reform-trekvsekkel s azok kpviselivel, s levelezsben llt azokkal a krkkel, amelyek az egyhz bels megjhdst kvntk.
1535-ben ismerkedtek meg; bartsguk 1538 szn mlylt el. Vittoria ekkor negyvenhat ves volt, Michelangelo hatvanhrom. Francesco de Hollanda gy jellemzi: "Egyike Itlia, st egsz Eurpa, azaz az egsz vilg leghresebb s legflsgesebb asszonyainak; minden tettben tiszta, mg mindig szp, latinul tud, blcs, s megvan benne minden erny, ami csak egy nemes hlgynek dszre vlhat."
A jellemzsben ppen csak a "mg mindig szp" kifejezs vitathat. Vittoria egyltaln nem volt szp. Frfias, kemny, inkbb rideg arca volt. letrja, aki ismerte, azt mondja rla, tapintatosan, de flrerthetetlenl: "Mikor frjhez ment Pescara mrkijhoz, szellemi kpessgeinek kifejlesztsre adta magt; mert, minthogy nem rendelkezett klnsebb szpsggel, az irodalmat tanulmnyozta, hogy szert tegyen ama halhatatlan szpsgre, amely nem mlik el, miknt a msik." Ez a szellemi szpsg ragadta meg Michelangelt.
Condivi rja kapcsolatukrl: "Klnskppen szerette Pescara marchesjt, akinek isteni szellembe szerelmes volt." (2, 284.-285. old.)

Michelangelo taln gy rezte, egyetlen ember sem rtette meg annyira, mint ez az asszony, akinek lete ppen gy telve volt fjdalomas lemondsokkal, mint az v.
Mg leveleikre a kzttk lv tisztn szellemi kapcsolatnak megfelelen a klcsns tisztelet hangja jellemz, abban a mintegy 50 szonettben, melyet Michelangelo a marchesnak ajnlott, itt-ott szabadjra engedi rajong kpzelett, mint ahogy ezt a kor klti gyakorlata megkvetelte. A kivtelesen nagyszer asszonynak szl tiszteleten kvl mst nem szabad bennk felttelezni. Hogy mirl szltak gyakori beszlgetseik, azt nem tudjuk pontosan, de legnagyobb rszk vallsi termszet lehetett. (1, 93.-94. old.)

 
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Tegynk mg fel animket ide?

Igen,minnl tbbet
Igen,de csak prat
Nekem mindegy
Ne,inkbb az anime4evert bvtstek
Ne!!gyis pocsk az oldal
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Hits
Induls: 2006-08-12
 
Naptr
2025. Janur
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Time
 
Fan Fictionok
 
Ht kpe
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!